کد خبر: 943654
تاریخ انتشار: ۰۷ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۳:۳۰
معصومه طاهری
سرویس فرهنگی جوان آنلاین: نخستین ابرقهرمان مسلمان کامیک در عصر طلایی کامیک‌های امریکایی؛ یعنی دهه ۱۹۴۰ خلق شد و حالا پس از ۷۰ سال غیبت دوباره به دنیای هنر کامیک استریپ بازگشته است. نام این ابرقهرمان، کیمست الجزایر یا مرد سرنوشت بود. این مبارز و جنگجوی شجاع مسلمان با لباس زردرنگش قابل تشخیص است و او را می‌شناسند، کسی که بی‌واهمه به دنبال شکار نازی‌ها در جنوب فرانسه بود و با آن‌ها مبارزه می‌کرد. همین باعث شده بود تا خیلی از خوانندگان علاقه‌مند و پیگیر کتاب‌های کامیک، ماجرا‌های او را در «بمب‌افکن کامیک» دنبال کنند.

با وجود موفقیتی که این کامیک در کتابفروشی‌ها داشت، اما ۷۰ سال از آن خبری نبود و ماجرا‌های این ابرقهرمان مسلمان به عنوان شخصیتی داستانی با نیرو‌هایی شگفت‌انگیز و هوش نادرش که شجاعانه علیه ظلم و ستم می‌ایستاد در طول این سال‌ها رو به فراموشی بود حالا بعد از این همه سال دیوید لوئیس فانتزی‌نویس امریکایی قصد دارد به گذشته برگردد و دوباره این سوپرمن مسلمان را زنده کند.

دیوید لوئیس دارای دکترای ادبیات و مذهب است که در یک خانواده یهودی بزرگ شده است. او در سال ۲۰۰۶ به اسلام گروید و مسلمان شد و از همان زمان نسبت به این ابرقهرمان کامیک مسلمانان ابراز علاقه و اشتیاق داشت. کسی که بدون هیچ ترسی مقابل ظلم ایستادگی می‌کرد برای همین تصمیم گرفت تا دوباره این کامیک را از زیر خاکستر بیرون بیاورد. البته او معتقد است ما امروز نمی‌توانیم از خشونت استفاده کنیم و طبیعی است بازگشت دوباره کیمست هم همراه با خشونت سابق نیست و یک سناریوی به روز شده است.

از یک قرن به بعد دیگر یک استبداد نژادپرستانه و ظالمانه‌ای در دنیا حکمفرما شد که بخشی از آن حضور ناخوشایند نازیسم بود که کیمست با آن‌ها مبارزه می‌کرد، اما در حال حاضر معضل کنونی موج اسلام‌هراسی در دنیاست به‌خصوص واقعه نژادپرستانه و دردناک بوستون در ایالت ماساچوست امریکا سال ۲۰۱۳ که در مسابقه ماراتن با هدف اسلام‌هراسی و اسلام‌ستیزی بمبگذاری کرده بودند و فاجعه تلخی به بار آمده بود. همه این عوامل منجر شد تا قدیمی‌ترین اسطوره کامیک در جهان تحت‌الشعاع قرار بگیرد و دوباره احیا شود. دیوید لوئیس در مصاحبه‌ای که درباره تألیف کتاب کامیک کیمست با او انجام شده است، می‌گوید: من خوشحال هستم از اینکه توانستم در احیای این ابرقهرمان پیشقدم باشم تا او دوباره باز‌گردد. ماجرای این ابرقهرمان مسلمان بعد از تحقیق برای کار به زبان انگلیسی منتشر خواهد شد. کیمست در سری اول وابسته به قدرت مشت و بازوی خود بود، اما حالا در سری تازه قصد دارم نشان بدهم او برنده می‌شود، چون به خدا ایمان دارد.

با تبدیل شدن مارول به یک جادوگر عالی‌رتبه در دنیای خیالی که با تعصبات شدید ضداسلامی خود سوگند یاد کرده بود مقابل مسلمانان مبارزه می‌کند، شخصیت‌های مسلمان به دلیل نداشتن یک ابرقهرمان دچار ضعف و ناامیدی شده بودند و با توجه به تعصبات ضداسلامی که رایج است به شدت نیاز بود یک ابرقهرمان مسلمان خلق شود تا در جایگاه ویژه‌ای بتواند از این پیچ و تاب‌ها عبور کند و در مقابل نیرو‌های شیطانی بایستد. نویسنده این کامیک می‌گوید: با تحقیق از روی داستان‌های موجود تا حدودی به داستان اصلی کیمست پی بردم. کیمست ماجرای خلیل قیسما یک نگهبان زندان در الجزایر است که به زن و فرزندان خود می‌گفت: اگر خدا بخواهد می‌تواند هر کاری انجام بدهد. او بسیار به امور اخلاقی و دینی پایبند بود و برای تحقق عدالت از مظلوم دفاع می‌کرد. در واقع هدف از طراحی چنین کامیکی این بوده تا نشان بدهند وجوه شخصیتی مسلمانان چند بعدی است. مهم این است که در دنیای هنر هویت مسلمانان را به تصویر بکشیم البته من همه آن‌ها را نمی‌توانم نشان بدهم ولی امیدوارم به تمام این تجربیات دست یابم.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار